Sider

mandag 7. januar 2013

Scrapbooking - ække det fali da?

Jeg har lenge ønsket meg evnen til å komponere balanserte og estetiske layouter (LO). Til nå har mine harde krav satt en stopper for det. Jeg har prøvd ved flere anledninger, men aldri sett potensialet i prosjektene mine.

Shimelle Laine har endelig fått meg til å innse at scrapbooking, på lik linje med mixed media, ikke trenger å være så skummelt. Hvis du ikke tør å tre inn i den store verden av scrapbooking, men leker med tanken, anbefaler jeg at du ser hennes video "Make Every Day a Scrapbooking Adventure". Her tar hun livet av alle myter som sier at scrapbooking er for profesjonelle og hun understreker også at det er du selv bestemmer hva som skal inn i ditt album. Hverdagen er hennes største inspirasjon, og jeg begynner så smått å forstå hva hun mener.

Med henne i bakhodet og kaffekoppen trygt plassert på pulten satte jeg i gang. Skriveren hadde tatt kveld, så jeg hadde ikke noe fotografi å ta utgangspunkt i. Nuvel, det fikk så være... Nå skulle det "scrapbookes". I hodet mitt tegnet jeg en skisse (med stort utviklingspotensiale) og satte i gang. Det eneste jeg visste var at LO`en skulle være 8" x 8". Èn time senere sa jeg meg tilnærmet ferdig. Det eneste som manglet var fotografiet (!) og tittelen. Det tok meg nesten en uke å få igang skriveren og selv da sviktet den: bildet hadde feil farger og psykodeliske streker. Prosess, prosess, prosess... :)



Ser det ikke morsomt ut? Klippe litt papir, lime annet papir oppå papiret og så bruker du resten av tiden på å pynte herligheten. Selv om det er noe mer ryddige omstendigheter enn ved mixed media, er det fortsatt svært frigjørende.

Et album trenger selvsagt ikke bestå kun av slike tidkrevende sider. Man kan også sette inn plastlommer i tillegg. På den måten skaper du variasjon og interesse.


Har du noen sinne laget et fotoalbum?

~r!ta~

5 kommentarer:

  1. Aldri! Jeg vil ikke kalle det å lage et album å stikke bilder inn i fotolommer og la det bli med det. Og selv ikke det har jeg gjort siden jeg fikk mitt første digitalkamera i 1999.
    Men jeg har bestemt meg for at i år skal det skje. Men jeg er vettskremt! :-O Aner ikke hvorfor, men nå skal jeg suge til meg alt jeg kan av inspirasjon og la det stå til! :-D
    Forresten, så er din LO herlig! Digger fargene og alle detaljene! :)

    SvarSlett
  2. Så herlig! Jeg ante kanskje at jeg ikke var den eneste som var vettskremt! ^^

    Men vet du... Screw it! Hopp i det, finn et bilde du liker, papir (ikke bry deg om at papirene skal matche bildet), finn dekor du syns er fin og LIM DET HELE PÅ ET ARK! Det er så herlig enkelt, men vi er så opptatt av perfeksjonisme!

    Tips: Ta en titt videoene til Shimelle, så kan jeg nesten garantere at du har lagd en LO innen midnatt <3

    SvarSlett
  3. Jeg likte LOen din veldig godt. En feel-good LO. Du er så flink til å beskrive følelsen av å måtte hoppe i det, med redselen for å ikke være flink nok. Hvem er det som bestemmer om vi er flink nok eller ikke?
    Jeg har aldri laget en LO, men limer bilder inn i album og skriver tekst til. Jeg har hatt store planer om å lage album til barna, og har fortsatt planer om det når tiden strekker til. Og da er planen å pynte noen sider og ellers lime inn bilder og ha noen fine overskrifter. Så begynner kanskje ballen å rulle og vips så blir det mer LO-aktig enn planen er. Vi får se hva våren bringer.

    SvarSlett
  4. flott og fargerik LO, med spreke farger :D

    SvarSlett
  5. Utrolig flott LO! Digger stilen din! :-)

    SvarSlett